LabelExpress.eu rozwija druk etykiet online dzięki systemowi laserowemu Cartes Gemini
Obecna już w 18 krajach Europy, etykietowa dywizja Labo Print zwiększa jakość i wydajność produkcji dzięki technologii włoskiego producenta.
Założona w 2013 roku zaledwie przez pięć osób, firma Labo Print zatrudnia dziś 450 pracowników i jest jednym z czołowych dostawców usług druku cyfrowego w Europie – zarówno w modelu online, jak i offline. Jej siedziba mieści się w Poznaniu, pomiędzy Warszawą a Berlinem. Labo Print uczyniło z druku wielkoformatowego swoje główne źródło działalności, systematycznie rozbudowując park maszynowy i systemy do cięcia oraz wykańczania. W ofercie firmy znajduje się dziś szeroki wachlarz produktów dla reklamy, komunikacji wizualnej, aranżacji wnętrz oraz wyposażania stoisk promocyjnych i przestrzeni retailowych.
W 2015 roku, w odpowiedzi na dynamiczny wzrost wolumenów i przychodów, Labo Print zadebiutowało na giełdzie, otwierając się na nowych inwestorów i możliwości międzynarodowego rozwoju. W ostatniej dekadzie firma z sukcesem weszła m.in. na rynek opakowań na żądanie – produkując i sprzedając pudełka, kubki papierowe z nadrukiem, elastyczne opakowania oraz etykiety samoprzylepne. To właśnie rynek etykiet okazał się najbardziej obiecujący, co skłoniło zarząd do powołania dedykowanej dywizji LabelExpress, inwestycji w maszyny inkjetowe Durst Tau oraz wdrożenia technologii wycinania laserowego. Aby jeszcze bardziej rozszerzyć ofertę i skrócić czas realizacji zamówień, w styczniu 2024 roku firma nawiązała współpracę z LFP Industrial Solutions i zakupiła linię do wycinania laserowego Cartes Gemini. LabelExpress doceniło szereg unikalnych i opatentowanych rozwiązań technicznych włoskiego producenta. Po roku eksploatacji – oczekiwania zostały spełnione.
Etykiety – kluczowy produkt w rozbudowanym portfolio
Działając zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem kilku wyspecjalizowanych e-sklepów (w tym LabelExpress.eu), Labo Print obsługuje dziesiątki tysięcy zamówień miesięcznie, eksportując swoje produkty do całej Europy. Dzięki nowoczesnym technologiom sprzętowym i programistycznym oraz zaangażowanemu zespołowi, firma zapewnia szybkie terminy realizacji i wysoką jakość w konkurencyjnych cenach. W ofercie znajdują się m.in. banery, roll-upy, flagi, ścianki reklamowe, namioty, ramy aluminiowe, panele, siedziska, tekstylia, kubki papierowe, parasole przeciwsłoneczne i opakowania.
Chociaż coraz więcej zamówień pochodzi z kanału online, Labo Print skutecznie obsługuje także klientów offline, wspieranych przez doradców techniczno-handlowych pomagających w doborze materiałów i przygotowaniu plików. Oprócz produktów katalogowych firma realizuje również indywidualne, niestandardowe projekty. Od 2017 roku w ofercie dostępne są także etykiety samoprzylepne – które szybko stały się jednym z bestsellerów.
W pełni cyfrowy proces produkcji
Dynamiczny rozwój LabelExpress.eu napędzany jest przez rosnącą liczbę marek i produktów w handlu detalicznym oraz e-commerce, a także przez zapotrzebowanie na produkty private label lub wersje językowe dla różnych rynków. Kluczowe elementy oferty LabelExpress to krótkie terminy realizacji, wysoka jakość druku i wykończenia oraz minimalne zamówienie zaczynające się już od 500 etykiet.
„Standardowy czas realizacji to trzy dni robocze, ale możemy zrealizować zamówienie nawet w jeden dzień i dostarczyć je dokładnie wtedy, kiedy klient tego potrzebuje” – wyjaśnia Sławomir Góral, Dyrektor Zarządzający LabelExpress. – „Umożliwia to w pełni cyfrowy workflow, który pozwala nam produkować bezpośrednio z pliku klienta, eliminując koszty i opóźnienia związane z matrycami fizycznymi.”
Aby sprostać coraz bardziej zróżnicowanym wymaganiom, LabelExpress oferuje szeroki wybór materiałów samoprzylepnych: od gładkich i tłoczonych papierów odpornych na wilgoć, przez podłoża perłowe, białe i transparentne folie PP, folie PET aż po folie z możliwością dalszego nadruku. Kombinacja wykończeń, gramatur i technik obróbki pozwala tworzyć etykiety m.in. dla branży winiarskiej, browarniczej, spirytusowej, spożywczej, kosmetycznej, miodowej oraz dla wszelkiego rodzaju butelek, słoików i opakowań.
Przewagi technologiczne systemu Cartes Gemini
Pierwotny wybór technologii druku UV inkjet i wycinania laserowego był podyktowany ogromną różnorodnością materiałów, kształtów, grafik, rozmiarów i nakładów. Pierwsze lata doświadczeń ujawniły jednak nie tylko zalety, ale i ograniczenia tych rozwiązań – zwłaszcza w obszarze cięcia laserowego, gdzie pojawiły się problemy z jakością cięcia i automatyzacją. W efekcie Labo Print zaczęło rozważać nowe opcje – i właśnie wtedy platforma Cartes wyróżniła się jako rozwiązanie idealne.
„Gemini to unikalna maszyna pod względem modułowości, automatyzacji i bogactwa akcesoriów – oferuje funkcje, których obecnie nikt inny nie zapewnia” – podkreśla Góral. – „Cartes inwestuje także z wyprzedzeniem w przyszłe technologie, a my jesteśmy przekonani, że będzie nas wspierać w dalszym rozwoju.”
Wybór odpowiedniej konfiguracji wspierał zespół doradców LFP Industrial Solutions. Zdecydowano się na głowicę laserową w wersji Single Semi-sealed® z systemem ILC® (Invisible Laser Cutting) – umożliwiającym precyzyjne cięcie etykiet z ciemnymi grafikami bez ryzyka powstawania białych krawędzi. Zastosowano także system transportu IML, który ułatwia produkcję pojedynczych naklejek. Dodatkowo maszyna została wyposażona w zespół do rozcinania z sześcioma nożami o automatycznym pozycjonowaniu (Blade Runner) oraz technologię ACO (Automatic Change Over) z czytnikiem kodów kreskowych, co pozwala na automatyczną zmianę zleceń bez konieczności zatrzymywania produkcji. Na końcu linii pracuje przewijarka ATR-360 z funkcjami automatycznego cięcia wstęgi, podklejania gilz i wyciągania rolek.
Zaprojektowana z myślą o druku online
W druku internetowym skrócenie czasu realizacji i elastyczne reagowanie na nagłe skoki zamówień są kluczowe. To właśnie dlatego technologie muszą być maksymalnie elastyczne i zdolne do pracy w trybie ciągłym.
„Podczas projektowania najnowszych generacji platform do obróbki, wycinarek laserowych oraz modułów do cyfrowego uszlachetniania Jet D-Screen, nasz dział R&D uwzględniał nawet najbardziej ekstremalne przypadki użycia” – mówi Natalia Tšamorina, Export Sales Manager w Cartes. – „Nowe realia rynku online oraz specyficzne potrzeby firm takich jak Labo Print stanowią wyzwanie, które motywuje nas do tworzenia rozwiązań takich jak Gemini – cieszących się rosnącym zainteresowaniem zarówno dużych, jak i mniejszych drukarni online.”
Oprócz zaawansowanego hardware’u, kluczowe znaczenie w sukcesie LabelExpress miała także wiedza Cartes i LFP Industrial w zakresie integracji systemów oraz oprogramowania – co pozwoliło szybko podłączyć Geminiego do systemów zarządzania produkcją Labo Print.
„Już dziś obsługujemy ponad 100 000 zamówień rocznie i chcemy dalej rosnąć. Segment etykiet stanie się dla nas coraz ważniejszy” – mówi Krzysztof Fryc, prezes Labo Print. – „Cartes oferuje absolutnie wyjątkową technologię, a LFP Industrial Solutions to partner, któremu ufamy – od instalacji po doradztwo programistyczne.”
Równolegle z wdrażaniem najnowocześniejszych technologii, Labo Print stawia także na zrównoważony rozwój – produkując energię odnawialną we własnym zakresie i prowadząc odpowiedzialną gospodarkę odpadami i resztkami produkcyjnymi.